Řízení v tramvajové hale vozovny Dopravního podniku města Brna
Popis reference
Dopravní podnik města Brna uvedl do provozu moderní tramvajovou halu v části Pisárky. Toto moderní pracoviště nejenže výrazně zvýšilo efektivitu denní údržby a technické kontroly až 130 tramvají, ale přineslo okolí i výrazný architektonický prvek.
Pro řízení provozu a vizualizaci byl v hale instalován systém, který tvoří 16 PLC automatů Tecomat Foxtrot (CP-2090, CP-2080), tři komunikační drivery i PLC dalších výrobců a SCADA systém Reliance. Zakázku realizovala společnost ELG-ELECTRIC, s.r.o..
Řídicí systém zabezpečuje plynulý průjezd tramvajemi od registrace při vjezdu až po zaparkování na přiděleném místě. Systém sleduje délku každého vozidla a porovnává ji s dostupným volným místem na kolejích. Délka tramvaje, linka, číslo vozidla a nastavený režim jsou vstupními informacemi k optimálnímu nasměrování vozidel tak, aby nedošlo kvůli přílišné délce k ucpání cesty vozidlem. Rizikové je v tomto zejména křížení tras nebo moment uzavírání halových vrat, což je důležité zejména v zimním období.

Každá tramvaj prochází po svém příjezdu do haly kontrolou podvozku a elektroinstalace. Také proběhne vyčištění a dezinfekce jejího interiéru. Technik pak určí, v jakém je stavu a rozhodne o případné odstávce do dílny. Řídicí systém poté tramvaji automaticky přidělí linku a trasu pro následující den včetně konkrétního času odjezdu a podle toho je zaparkována na vhodnou parkovací kolej. Kolej a její pozice je zobrazována na velkoplošné obrazovce na stanovišti řidičů, kteří tak mohou na začátku pracovní směny vyhledat parkovací pozici svého vozu ve vozovně.
Instalované řešení je decentralizované a jeho jednotlivé části ovládají připojené výhybky nezávisle na stavu systému. To má svůj význam hlavně v případě poruchy či při servisu. Při běžném chodu systém pracuje jako celek a jeho softwarová součást (SCADA systém Reliance) sbírá a sjednocuje informace z jednotlivých PLC.
Řídicí systém operátorovi umožňuje:
- monitorovat polohu vozidel
- nastavit režimy jednotlivých kolejí
- manuálně převzít řízení dílčích částí kolejové cesty
- nastavit režimy parkování
- nastavit režimy vrat
- vyhledat a odchytit vozidla
- ovládat topení výhybek
Další funkce řídicího systému:
- komunikace s vozidlem pomocí rozhraní RS485
- komunikace s informační tabulí pomocí UDP datagramů
- měření obsazenosti kanálů pro kontrolu podvozků
- získávání čísla vozu, délky vozidla a příznaku myčky
- vyčítání parkovacích míst z databáze DPMB
- ovládání semaforů pracovníky kontroly
- detekce obsazenosti kolejí pomocí rozhraní RS485
- ovládání monitorů pomocí komunikace TCP/IP