TECO - Automatizace - Detail

 

Řízení v tramvajové hale vozovny Dopravního podniku města Brna

Popis reference

Dopravní podnik města Brna uvedl do provozu moderní tramvajovou halu v části Pisárky. Toto moderní pracoviště nejenže výrazně zvýšilo efektivitu denní údržby a technické kontroly až 130 tramvají, ale přineslo okolí i výrazný architektonický prvek.

Pro řízení provozu a vizualizaci byl v hale instalován systém, který tvoří 16 PLC automatů Tecomat Foxtrot (CP-2090, CP-2080), tři komunikační drivery i PLC dalších výrobců a SCADA systém Reliance. Zakázku realizovala společnost ELG-ELECTRIC, s.r.o..

Řídicí systém zabezpečuje plynulý průjezd tramvajemi od registrace při vjezdu až po zaparkování na přiděleném místě. Systém sleduje délku každého vozidla a porovnává ji s dostupným volným místem na kolejích. Délka tramvaje, linka, číslo vozidla a nastavený režim jsou vstupními informacemi k optimálnímu nasměrování vozidel tak, aby nedošlo kvůli přílišné délce k ucpání cesty vozidlem. Rizikové je v tomto zejména křížení tras nebo moment uzavírání halových vrat, což je důležité zejména v zimním období.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Každá tramvaj prochází po svém příjezdu do haly kontrolou podvozku a elektroinstalace. Také proběhne vyčištění a dezinfekce jejího interiéru. Technik pak určí, v jakém je stavu a rozhodne o případné odstávce do dílny. Řídicí systém poté tramvaji automaticky přidělí linku a trasu pro následující den včetně konkrétního času odjezdu a podle toho je zaparkována na vhodnou parkovací kolej. Kolej a její pozice je zobrazována na velkoplošné obrazovce na stanovišti řidičů, kteří tak mohou na začátku pracovní směny vyhledat parkovací pozici svého vozu ve vozovně.

 

Instalované řešení je decentralizované a jeho jednotlivé části ovládají připojené výhybky nezávisle na stavu systému. To má svůj význam hlavně v případě poruchy či při servisu. Při běžném chodu systém pracuje jako celek a jeho softwarová součást (SCADA systém Reliance) sbírá a sjednocuje informace z jednotlivých PLC.

 

Řídicí systém operátorovi umožňuje:

  • monitorovat polohu vozidel
  • nastavit režimy jednotlivých kolejí
  • manuálně převzít řízení dílčích částí kolejové cesty
  • nastavit režimy parkování
  • nastavit režimy vrat
  • vyhledat a odchytit vozidla
  • ovládat topení výhybek

 

Další funkce řídicího systému:

  •  komunikace s vozidlem pomocí rozhraní RS485
  • komunikace s informační tabulí pomocí UDP datagramů
  • měření obsazenosti kanálů pro kontrolu podvozků
  • získávání čísla vozu, délky vozidla a příznaku myčky
  • vyčítání parkovacích míst z databáze DPMB
  • ovládání semaforů pracovníky kontroly
  • detekce obsazenosti kolejí pomocí rozhraní RS485
  • ovládání monitorů pomocí komunikace TCP/IP

 

Služby a použité technologie