TECO - Automatizace - Detail

 

Řízení osvětlení monumentální Slovanské epopeje – Zámek Moravský Krumlov

Popis reference

Slovanská epopej je cyklus dvaceti velkoformátových obrazů, kterým malíř Alfons Mucha zachytil důležité události dějin slovanských národů. Dnes má krom umělecké i nesmírnou historickou hodnotu, od roku 2010 je epopej zapsána jako movitá kulturní památka. Zámek Moravský Krumlov, který nyní dílo vystavuje, musel splnit značné nároky na bezpečnost, osvětlení a stálost teploty a vlhkosti v prostorách, kde jsou obrazy umístěny. Vysoké nároky na kvalitu osvětlení obrazů i komfort v ovládání svítidel pomohl splnit řídicí systém Tecomat Foxtrot.

Zakázku realizovala společnost Sadel PRO, s.r.o. v roce 2021.

Tecomat Foxtrot a řízení osvětlení

V celé galerii jsou instalovány moduly pro připojení a řízení až 512 svítidel. Na osvětlení obrazů je nyní použito celkem 150 směrových svítidel, která jsou individuálně řízena systémem Foxtrot prostřednictvím sběrnic DALI.

Správce galerie ovládá celý systém osvětlení z počítače umístěného u recepce galerie. V přehledné aplikaci může nastavit různou intenzitu jednotlivých světel a vytvořit tak v galerii požadovanou světelnou atmosféru. Průvodci po galerii mají navíc možnost vypnout nebo zapnout osvětlení v jednotlivých částech galerie přímo ze svých mobilních telefonů.

 

Více o Slovanské epopeji i jejím putování Českem…

Cyklus vznikal v letech 1910 - 1928 díky podpoře Muchova přítele, Charles R. Cranea. Malíř jednotlivě dokončované obrazy v průběhu let postupně podmínečně předával městu Praze. Od července 2021 je soubor vystaven v expozici zámku v Moravském Krumlově. Dvacet monumentálních pláten Praha na pět let zapůjčila jihomoravskému městu, kde bylo dílo dříve vystaveno již v letech 1963 až 2011.

Město Praha spolu s Galerií hlavního města Prahy stanovila pro zapůjčení a vystavení děl nesmírné historické hodnoty Moravskému Krumlovu přísné podmínky. Vystavení proto předcházel výkup zámku od soukromého vlastníka a upravení jeho interiérů tak, aby v nich byly splněny vysoké nároky na bezpečnost, osvětlení i stálost teploty a vlhkosti. Moravský Krumlov investoval do zdokonalení výstavních podmínek postupně přes 50 milionů korun. Místní zámek tak aktuálně splňuje nejvyšší evropské parametry pro vystavení uměleckých děl, což oceňuje i ředitelka Galerie hlavního města Prahy, Magdalena Juříková: „Jako správci tohoto významného díla jsme spokojeni s podmínkami, které Moravský Krumlov vytvořil pro návrat epopeje. Diametrálně se liší od těch, z kterých byla před deseti lety odvážena. Věříme, že k ní brzy veřejnost obrátí svou pozornost a bude tak zhodnoceno úsilí nás všech o její opětovné zpřístupnění.

Polovinu pláten Mucha věnoval historii Čechů, Moravanů a Slezanů – dějinám, náboženství a kultuře a druhou polovinu pak Slovanům a všeslovanským výjevům. Tvorba rozměrem skutečně velikých obrazů vyžadovala adekvátně velké prostory – proto si Mucha pronajal část zámku Zbiroh, kde od roku 1910 cyklus tvořil a na zámku často pobýval i se svou rodinou osmnáct let. Jeho děti mu stávaly i modelem. Sedm největších pláten měří 8,1 metru krát 6,1 metru. Na každý výjev – tedy na dvacet dle vlastního soudu klíčových dějinných událostí - se Mucha připravoval: četbou, konzultacemi s historiky i podniknutými studijnímu cestami do Chorvatska, Bulharska, Polska, Řecka i Ruska, odkud si přivážel nákresy i vlastní fotografie. Celé dílo pojímal jako poslání, službu nejen českému národu, ale jako svůj příspěvek k vzájemnému poznání a sblížení se „rodiny slovanské“.

Služby a použité technologie